Omgangsregels

Gedragsregels ZV-Vivalo

Versie 2, december 2020

Samen werken wij aan een sportief en veilig sportklimaat

Onze
trainers, zwemmers en andere betrokken handelen volgens de volgende
gedragsregels:

1. Wij gaan met respect om met de accommodatie en materialen
    Wij zijn te gast in de accommodaties die we bezoeken en gaan hier netjes mee om. We ruimen onze spullen op en laten alles netjes achter. We vernielen geen materialen. We gebruiken de materialen zoals ze bedoeld zijn.
  2. We luisteren naar de aanwijzingen van trainers en begeleiders
    Trainers en begeleiders gaan met de zwemmers mee naar wedstrijden en zorgen ervoor dat onze zwemmers zich optimaal kunnen ontwikkelen. De trainer heeft het beste voor met de zwemmer, ook wanneer de zwemmer een opdracht misschien niet zo leuk vindt.
  3. Ik houd me aan de opgestelde regels, ook op andere locaties
    Binnen ons eigen bad hebben we de regels opgesteld dat we samen het bad opbouwen en afbreken. Ook kom je op tijd voor een training en luister je naar de aanwijzingen van een trainer. Je helpt goed mee en wacht niet tot een clubgenoot al het werk heeft gedaan. Op andere locaties kan een vereniging andere regels hebben opgesteld, hier houden we ons ook aan.
  4. Ik doe mijn best tijdens de trainingen
    De trainer staat aan het bad voor de zwemmers, de opdrachten die de trainer geeft probeer je zo goed mogelijk uit te voeren. Ook wanneer de opdracht misschien niet zo leuk is. Door goed je best te doen, word je een betere zwemmer. Uiteraard staat de training niet alleen in het teken van prestatie, maar mag er ook plezier zijn. Hierin zoeken we een juiste afweging.
  5. Wees een voorbeeld voor anderen
    Laat zien hoe het moet, zodat anderen dat voorbeeld kunnen volgen. Speel samen en moedig elkaar aan. Kijk in eerste instantie naar wat je zelf doet en hoe jij kunt verbeteren.
  6. Wij vloeken en schelden niet
    Het kan voorkomen dat er dingen gebeuren waar je het niet mee eens bent. Als dit gebeurt zeggen we dat op een nette manier en vloeken of schelden we niet. Daarbij praten we met elkaar en niet over elkaar. Als je iemand hoort vloeken of schelden, mag je dit bij de trainer melden zodat een zwemmer erop aangesproken kan worden. Dit doe ik ook niet op social media.
  7. Wees dankbaar naar alle vrijwilligers
    Alle vrijwilligers die bij onze vereniging betrokken zijn doen hard hun best om het voor de zwemmers mogelijk te maken dat ze kunnen trainen. We zijn hen hier dankbaar voor en laten deze dankbaarheid ook zien. Als er iets gedaan moet worden, dragen we allemaal een steentje bij en laten we het werk niet over aan een klein groepje personen.
  8. Wees positief, van verlies kun je leren
    Het kan voorkomen dat je weleens verliest. Dit vinden wij niet erg, hier kunnen wij van leren.
  9. Iedereen wordt gelijk behandeld
    Iedereen is verschillend, maar behandelen wij gelijk. Niemand is beter dan de ander, iedereen verdient hierin dezelfde behandeling.
  10. Ik luister naar een ander
    Als iemand zijn of haar grenzen aangeeft luisteren wij daarnaar en stoppen we. We overschrijden de grenzen niet.
  11. Ik val niemand lastig
    Ik stel geen nare of vervelende vragen. Ook maak ik geen nare opmerkingen over de ander. Ik dring mezelf niet aan iemand op.
  12. Ik ga respectvol om met de ander en zijn/haar materialen
    Als ik materialen mag gebruiken, ga ik hier voorzichtig mee om en maak ik niks kapot. Als iemand tegen mij praat negeer ik de ander niet, maar luister ik en respecteer ik wat die persoon te zeggen heeft.
  13. Ik mag net zoveel als een ander
    Ik sta niet boven een ander en mag niet meer dan zij mogen. Ik kan anderen niet dwingen om iets voor mij te doen.
  14. Ik zeg ‘stop’ als iets niet bevalt
    Als iemand je lastigvalt zeg je stop, de ander stopt dan. Werkt dit niet, dan zoek ik hulp van een trainer of begeleider, totdat het opgelost is. Als ik me niet prettig voel, stap ik naar de vertrouwenspersoon.
  15. Als iemand ‘stop’ zegt, dan stop ik
    Ik ga niet door met wat ik doe, maar stop meteen.